Tuesday, June 9, 2015

0 Jom Masak : Patin Tempoyak Bangi

hehhe...
Kongsi resepi Tempoyak Patin ala-ala Bangi..

sebabnya ikan tu aku beli kat pasar Kajang jew.. 
and bawak balik masak kat bangi.. 
so aku bubuh la Patin Tempoyak Bangi..
aci tak.. kekke
kalo aku bubuh nama patin tempoyak kajang-Bangi macam panjang sangat..

sebabkan patin yang jual2 kat pasar nih tak se 'ori'  ikan patin yang belah-belah pantai timur tu.. 
so.. hasil dari resepi ni.. boleh la.. dari tak dew kan..
dah tahap teringin sangat dah nih
nak makan tempoyak patin..

kalo nak sedap ikan pun kena cari ikan patin yang mahal ckit tu.. baru la phehhhhh makan.. :p


PATIN MASAK TEMPOYAK
  1. Ikan Patin  (orang cakap patin buah lagi sedap dari patin sangkar) :p
  2. Daun Kesum
  3. Cili Padi *
  4. kunyit Hidup/serbuk kunyit *
  5. Tempoyak 
  6. Garam
  7. Asam Keping
  8. Air secukupnya

CARA MASAK
Cara aku ... campak2 jew 
  1. Tumbuk kasar bahan bertanda * (Cili Padi +kunyit Hidup/serbuk kunyit )
  2. Masuk ikan patin dalam periuk berisi air + asam keping + tempoyak dan bahan yang ditumbuk tadi
  3. Masak kesemua bahan hingga mendidih
  4. Masukan daun kesum dan garam secukup rasa..


 siap...
sebab semuanya rebus saja..

pstt:- korang suka x makan tempoyak patin? 
hehhe aku dgn hubby aku hantu betul dengan tempoyak patin nih..


No comments:

Post a Comment

Terima kasih yer coz sudi komen-komen kat sini, semua komen2 anda sangatlah dihargai.. hehhe :P

Maaf, if yana terlepas pandang komen-komen anda, sesungguhnya daku hanyalah insan biasa.. (hehhe ayat) salam kenalan U all's...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

NUFFNANG

Close