Assalammualaikum
Disebabkan aku dapat email dr salah seorang pembaca blog aku.. so dia request and tanya cara aku manage barang dalam nih.. hehhe... so tajuk aku bedal jew.hope tersampailah maksudnya.. hehhe :p
kisah2 susun atur aku tuh boleh la refer entry 2 aku ek..
ni salah 1 contoh dalam kabinet opis .. so untuk kabinet ni aku ada 5 partition . setiap 1 partition tuh aku asingkan item2 yang kekerapan penggunaan yang aku rasa tinggi.. hehh.. labelkan rak tadi.. 1 - 5. kiraan tingkat aku kira dr bawah ke atas..
segala jenis pen aku letakkan kat tingkat atas sekali.. and nampak tak aku hang kan sebahagian pen tu..
motif.. if aku letakkan semua jew dalam rak.. akan nampak serabut dan padat.. so kena fikirkan solution yang mana kita buka kabinet kita akan nampak semua item, tanpa perlu alih2kan item2 tersebut... leh capai dengan mudah dan susunan asal x mudah selerak..(hhhehe ayat sastra jab :P)
untuk rak tingkat pertama jew aku ada 13 item alat tulis .. padahal dalam rak just muat2 untuk 5 or 6 item jew untuk nampak kemas.. kaedah hang nih membantu jimatkan ruang dalam kabinet.
cara aku kodkan item2 nih. just.
contoh : kabinet 6
so kod yg aku reka untuk kad petak and kad daftar akan jadi 6.5.1
No.6 (kabinet)
No.5 (tingkat kelima dalam kabinet)
No.1 (item pertama dalam tingkat kelima)
nak cording item2 ni belasah jew tapi mestilah senang nak cari nanti.. if nak gantikan dengan abjab pun ok..janji faham.. and orang akan datang leh follow jer ..
zoom out ckit
so.. kad petak akan jadi 13 helai.. maka aku steplerkan sekali jer.. and masukkan dalam poket file, aku pernah up jugak entry pasal tu kat sini sebab berada dalam tingkat yang sama , so setiap kali barang dikeluarkan maka setiap kali tu lah kena rekod kat kad petak ni.
kad petak kat jabatan aku.. ada paras stok minima and maksima..
minima tu maksudnya kalo stok barang dah tinggal separuh or 3/4 suku makanya kena la aku meng'oder ,
and paras maksimum untuk oder barang kena ditetapkan supaya oder tak melebihi paras maksimum motif nyer utk elak pembaziran and dapat jimatkan space jugak..
susunan fail ikut kategori
pelbagai toner
borang kena disediakan jugak. sebab opis aku masih pakai sistem manual. Sistem e. oder tuh just untuk pegawai aset oder barang dr stor pusat ke PTJ. bila barang dah sampai ke PTJ, pegawai aset jer lah yang bertanggujawab nak handle masalah ni..
sebab aku baik hati and sedikit rajin senarai semak item2 dlam kabinet aku cetakkan jugak untuk letak bersama borang permohonan. so if nak shoping x tau nama, leh la rujuk kat file tu.
ok .. done.. hope menjawab persoalan..ekekk
notakakitangan: nak sistem yang staff leh oder online/atas talian. aku luluskan and hantar barang jew. macam sistem online barang kat tenet tu.. heheh.. bajet berangan jab.
takut nak kemas kat ofis..takut nanti org kata rajin sgt..hu
ReplyDeletegud work yana
hhehe... takut gak awal2 masuk kerja.. sekarang dah otai.. boleh jew nak buat per.. kekek
Deletegud effort.. bukan senang nak susun stok kat opis. dlu penah tgk membe opis duk susun2 smua ni. memula mmg elok. lama2 berterabur jugak sebab ada yg main ambik je barang.
ReplyDeleteahh sis.. sistem ambik sendiri tu yang membuatkan stor mudah selerak.. sebab main ambik jew.. huhu pastu baki stok x sama dengan daftar stok. pengsan kena audit.
Deletekemas dan lawa..senang nak cari barang
ReplyDeletehehhe.. tq hani.. senang and praktical..sebab sendiri susun sendiri leh ingat mana letak barang hehhe
Deletewowwwww.. cantik la... nak tgok detail lagi boleh tak pic2 ni? nanti boleh la saya cedok idea ckit :)
ReplyDeletesy jadi pegawai stor, memang pening nak susun mcm mn.. nak bagi nampak kemas, cantik dan tersusun.