Monday, May 5, 2014

10 Resepi : Kek coklat pertama pakai periuk tefal baru..

Assalammualaikum

Amacam panjang x tajuk.. hahha.. ok, aku saja panjangkan tajuk.. dengan harapan leh jadi duta tefal .. kekek (silalah muntah hijau yer dengan statment aku ni :p)

Kek coklat pertama pakai periuk baru aku.. hahah .. menjadi jugak la .. aku ingatkan tak jadi.. hahha

so percubaan pertama aku buat kek coklat yang selalu jugak aku buat satu ketika dulu..
dulu ok.. dulu2 punya... masa aku dok kampung and mak aku akan wajibkan aku untuk buat kek untuk bagi kat umah kenduri.. hahah... kampung kan.. kalo sebulan tu berderet jer tiap-tiap  minggu kenduri.cer bayangkan mau nya aku tiap-tiap minggu jugak la aku kena buat kek jew kerjanya...

now.. dah lama x buat.. sebab periuk baru punya pasal aku gigihkan diri nak try buat kek..

so arini nak #resepi.. kekek

kek coklat gaya orang malas.. hehhe x yah nak sukat ikut gram sangat.. pakai cawan jew..and yg penting 2 bijik telur jew guna...

bahan-bahan untuk buat kek


(aku asingkan siap2 supaya senang)

............ Bahan A...........
2 biji telur ayam
1 cawan gula pasir (leh kurangkan kepada 3/4 cawan)

#korang pukul/ bland jew gula and telur sampai kembang..sampai x rasa biji2 gula


..............Bahan B...........
1 cawan susu pekat (leh kurangkan kepada 3/4 cawan)
1 cawan minyak masak

# masukkan bahan B,setelah bahan A kembang (kacau sebati) macam ni


...........Bahan C..............
1/2 cawan serbuk koko
2 cawan tepung gandum
1/2 sudu soda berkabonat

# campurkan dalam 1bekas and ayakkan bersama sampai jagi macam nih


..........Bahan D..............
1 cawan air suam
( 1/2 cawan air panas + 1/2 cawan air sejuk)
1/2 sudu kecil esen vanila

Cara nak buat..
dah kacau sebati  bahan A and Bahan B masukkan bahan C secara selang seli dengan air suam..(bahan D)
maksudnya masuk tepung, kacau sebati , pastu masukkan air suam plak.. pastu kacau lagi and masukkan pulak tepung.. buat sampai tepung abis and air suam abis.. baru masukkan asen vanila (x nak letak pun x per)


bakar dalam 30 minit , suhu 170 atau 180 darjah culcius..ataupun cucuk jer pakai sudu kalo x melekat tu maknanya dah masak.. (tu kalo nak bakar)
memandangkan aku nak guna periuk nasi baru, aku set (cake) pd manu periuk.. 45 minit masak..

masak dalam peruik nasi

set pd menu cake

done... satu adunan tadi aku bahagi 2..1 bakar and 1 lagi aku masak pakai periuk nasi
x banyak beza dari segi rasa. tapi kek yg aku bakar akan pecah pada bahagian atas. tapi bila masak pakai periuk kek jadi lebab ckit,

sebelum bakar korang leh letak coklat cip atau pun coklat rice ..kalo nak la.. hehe

nak buat toppeng dia.. paling senang...

bahan-bahan
1/2 cawan susu pekat
1/2 cawan serbuk koko
1/2 cawan minyak /buttercup (mentega pun boleh tapi masin ckit)

campurkan semua dalam periuk and kacau rata dengan api pelahan
siap

dah cair macam ni.. leh la tuang atas kek

silalah menjamu selera.. ermmm kalo nak buat topping macam ni.. silalah kurangkan gula dalam adunan kek.. sebab aku ni kurang makan makanan yg manis..adunan asal gula aku dah kurangkan.. hahah..


#resepi#kekcoklatsedap#jommakan

10 comments:

  1. rajinnya...mesti tgh bersemangat & berkobar2 dgn periuk baru...

    ReplyDelete
  2. wahh.. sedapnya sis.. cara masak pun mudah.. ni yg mcm terasa nak membaking gak ni.. hehehe.. thanks sharing this recipe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheh..ni kek paling malas and senang nak buat yunk..

      Delete
  3. mcm sedap jer...especially yang masak pakai periuk tu...moist jer..

    ReplyDelete
  4. meleleh2 tngok gambaaaar.. wuwuwuw..
    terbuka entry d tgh malam ni mbuatkan lapar gilagila...
    wuuuaaaaa

    ReplyDelete

Terima kasih yer coz sudi komen-komen kat sini, semua komen2 anda sangatlah dihargai.. hehhe :P

Maaf, if yana terlepas pandang komen-komen anda, sesungguhnya daku hanyalah insan biasa.. (hehhe ayat) salam kenalan U all's...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

NUFFNANG

Close