Friday, March 18, 2016

3 #makeupstudio :: cat dan tip nak mengecat

ehhehe.. kengkonon sangat kan..
nak bertip bagai...

tapi.. ni aku nak cerita dari pengalaman mengecat bilik studio makeup aku ni

kan aku pernah bagi tau dalam entry-entry lepas
aku just nak cat sebelah dinding jew..

kira wall frame la kat situ...

cat pun pakai cat berbaki lepas cat ruang entrance  tu dulu je.. hhehe

plan asal pun bertukar kepada cat keseluruhan bilik..
and malarat jugak nak cat shiling bilik..

hahha.. cari penyakit kan..


yang bertanya pasal cat aku rangkulkan dalam entry nih jew..

untuk sebelah dinding aku cat guna warna ni

 Great Gray dari dulux

and  Sprit 5-15-2 dari KCC paint jew..

bila dah siap jadi la ginih... pintu cat warna putih .. 
cat khas untuk kayu and grill..


nak dapatkan finishing yang cantik
kena la rajin ckit..

kesan lubang kat dinding kena sumbat dengan tepung dia tuh..
aku lupa namanya..
tapi tepung tu ada 2 jenis..
kalo setakat sikit2 tu leh pakai yg dah bancuh siap je.
korang sumbatkan tepung dalam lubang
keringkan
and  kikis sikit dgn kertas pasir.. just untuk sekatakan kesan tepung  baru stat mengecat

pastu kikis mana-mana bahagian yang tak sekata..
aku guna pisau besar/ guna skriper pun ok

and kalo korang lekat frame guna double side tape yg hitam tu..
nak kikis susah kan..
gunakan tinner jew..
jgan guna WD or benda berasaskan minyak kat dinding...
sebabnya..
nanti lepas korang cat..
akan nampak bertampong
walaupun korang cat 30 kali.. hehhe

pastikan cat shiling dahulu sebelum cat dinding..
sebab kalo cat dinding dulu..
bila korang nak cat dinding ..
cat mudah tepercik ke dinding..
ni antie tukang cat yg bagi tau..
bukan aku ..

sebabkan aku dah cat dinding dulu..
memang kena slow2 jew la proses mengecat..huhuh

kalau pilih lebih dari 1 warna kat sesebuah ruang..
gunakan kad yang banyak-banyak tu..
skim tone dia senada jew. kalo kelabu..
ada 10 lebih kelabu korang akan dapat..
tip nih. korang leh baca kat entry aty.. (haha)

guna tape yang sesuai..
sebabkan malas sangat nak kuar beli masking tape
kitaorang pakai tape yg balut kotak tu..warna coklat

pehh azap wehhhh..
susah nak cabut and getah melekat kat dinding...

sebab aku dah buat la aku bg tau nih..
so jgan buat mcm aku.. kekek

tak pepasal nak kena cat semula ... :p

lain-lain tip.. korang baca kat blog aty..
rajin dia buat karangan.. kekek

ok tu jew. tip mengecat berdasarkan pengalaman sendiri.. hhehe

3 comments:

  1. uuiitt..mana gambar keseluruha..aloooo... baru nak layan gambar.. bilik studio make up... mesti cun...:)

    ReplyDelete
  2. yeayy!! dapat dah color code. tq cik yana... =)

    ReplyDelete

Terima kasih yer coz sudi komen-komen kat sini, semua komen2 anda sangatlah dihargai.. hehhe :P

Maaf, if yana terlepas pandang komen-komen anda, sesungguhnya daku hanyalah insan biasa.. (hehhe ayat) salam kenalan U all's...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

NUFFNANG

Close