Monday, July 18, 2016

12 Ruang Makan :: Deko cermin kat ruang makan

hehhe

Deko la kononnya nih..
deko raya ker.. ? hahha... ni genap setahun ruang makan aku kosong
tanpa sebarang deko pun...

entry lama aku ada cerita.. huhuh

so.. 
tahun nih pun sama... 
buat keputusan last minit jugakk

aku rasa .., aku nih suka buat keputusan last minit la
last minit baru jadi... huhuh... ngada sangat kan.. :p

sepanjang tempoh setahun tu..
punya la servey harga cermin kat pasaran 
berapa dia cas.. hhaha... dah lama mengidam nak buat..
tapi rata-rata.. 3 k jugak la... huhuuh

menangis tepi tangga la tengok harga..
tapi ... kan... dah kata nak jugak kan...

hahah... cari la dana.. korek tabung ayam... ;p
tempoh setahun tu cukup la nak mengumpul dana...

dah tadi kata gedik sangat nak kan.. :p

and tokey nih
leh bg price yang ok jugak...
agak murah... tu yg ambik jew dia.. 
laki aku pun sama apa yg dia bodek tak tahu la.. uhuuh

so proceed jew dgn price tu , malas nak fikir
nasib baik umah ceq kecik jew.. 
kalo takkk.. cecah 3 k lebih jugak nih..


gila kentang suruh dia datang and ukur ..
pastu paksa suruh settlekan jugak hari sabtu.. sebab ahad nak balik kampung..


and hari sabtu.. diorang jadi pasang.. kul 11 am datang...
tong tang tong tang.. 1 flat dengar... rasa nak sorokkan muka jew.. bising wehhhh



diorang bubuh papan dulu sebab keadaan dinding yang senget benget.... 
pastu baru tampal cermin...

opss...air tu untuk diorang tau.. cian letih bertukang.. kah.. kah.. kah.. baik tak tuan rumah..


kul 3 petang baru siap...
so .. bayangkan lah umah macam mana gayanya..

pastu gegas g cari bengkel keta.. keta tak service lagi...  dah la nak balik jauh...
ermm serba serbi buat kerja last minit... padan muka...  

buka puasa pun beli kat kedai jew...




and hasil nya after siap... huhuuh..
tak dak apa sangat pun.. just cermin besarrrrrrrrrrr jew..

tetiba rumah jadi luas... kanzzzzzzz
hehhe...


so deko untuk tahun nih... cermin besar in da house...

ok next.. projek.. meh la sambung kumpul dana... waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.................

Wednesday, July 13, 2016

2 #raya2016 :: Puasa 6 and ganti puasa mana perlu didulukan..

Untuk rujukan dan panduan diri sendiri sahaja AKA sekadar perkongsian..




sumber 
http://www.hijabista.com.my/trending/hukum-menggabungkan-puasa-qada-ramadan-dengan-puasa-enam-1.540428


bagi seorang wanita, normal bg kita untuk tertinggal beberapa hari puasa dalam bulan Ramadhan
dek kerana Period atau nifas. 
Jadi, Wajib bagi kita untuk menggantikan dalam bulan-bulan seterusnya

Puasa Enam merupakan puasa yang disunatkan untuk kita lakukan dalam bulan syawal yang mana ganjarannya seperti kita berpuasa selamat setahun yang diriwayatkan oleh Abu Ayyub -al-Anshari R.A:

Maksudnya: " Sesiapa yang berpuasa Ramadan kemudian diikuti puasa enam hari pada bulan Syawal maka dia seolah-olah berpuasa sepanjang tahun" - hadis riwayat Muslim-

Persoalannya, bagaimana jika seseorang itu hendak berpuasa enam dalam bulan Syawal sedangkan dia mempunyai puasa qada' Ramadan yang belum dilunaskan.
Harus diingat bahawa mengqada' puasa Ramadan adalah wajib tidak kira ditinnggalkan dengan sengaja atau sebab uzur syar'ie.

Sesiapa yang mempunyai puasa qada' Ramadan,
dia boleh sahaja menggabungkannya dengan puasa-puasa sunat yang lain
seperti hari 'asyura. hari A'rafah, puasa di bulan Syaaban dan banyak lagi termasuklah puasa enam di bulan Syawal ini.

TETAPI, perlu dilihat atas sebab apa puasa Ramadan itu ditinggalkan
kerana ia menjadi penentu kepada boleh atau tidak puasa qada Ramadan ini digabungkan dengan puasa sunat.


Sebab meninggalkan puasa Ramadhan

Penyatuan puasa qada' Ramadhan dan puasa sunat ini boleh ditentukan dengan mengetahui sebab mengapa puasa Ramadan itu ditinggalkan. Terdapat dua jenis orang yang meninggalkan puasa ini iaitu:

  • Orang yang meninggalkan Ramadan bukan disebabkan uzur syari'e iaitu dengan sengaja tanpa alasan yang dibenarkan oelh syara'
  • Orang yang meninggalkan Ramadan disebabkan oleh uzur syar'ie seperti kerana datang haid/ nifas/sakit/musafir


Meyatukan puasa qada' dgn puasa sunat

kedua-dua sebab diatas menghasilkan hukum berbeza dalam perkara menyatukan puasa qada' dan puasa sunat

  • Bagi orang yang meninggalkan puasa Ramadhan bukan disebabkan uzur syar'ie hukumnya HARAM melainkan setelah selesai mengqada' puasa yang ditinggalkan dengan sengaja itu
  • Bagi orang yang meninggalkan puasa Ramadan atas sebab uzur syar'ie hukumnya SUNAT untuk disatukan niat puasa qasa' tersebut dengan niat puasa-puasa sunat yang hendak dilakukannya seperti puasa enan di bulan syawal. 


Bagaimana lafaz niat puasa yang disatukan itu?

"sahaja aku berniat puasa esok hari qada' fardu ramadhan bersama puasa sunat enam hari bulan syawal kerana Allah Ta'ala"

Dengan Lafaz niat ini, maka seseorang itu akan mendapat ganjaran keduanya, pahala puasa qada' dan puasa 6.


Sumber rujukan:
Terima kasih Da'i Lukman (Facebook)
1. Pelita Brunei
2. Feqh Manhaj (Sheikh Dr. Mustofa Al-Khin, Sheikh Dr. Mustofa Al-Bugha, Dr. Ali Asy-Syarbaji)
3. Asybahu Wan Nazoir  



Kesimpulannya,
jika anda ada meninggalkan puasa Ramadan dengan sengaja (bukan atas sebab uzur syar'ie) Wajib bg anda untuk menggantikan terlebih dahulu puasa Ramadhan tersebut sebelum mula berpuasa enam. dan jika sebaliknya (usur syar'ie ) tiada masalah untuk anda menggabungkan kedu-dua puasa ini.



hehhe.. korang dah ganti ker..?











Tuesday, July 12, 2016

2 #raya2016 :: Kanzzzzz.... raya kau hijau.. ehh..

harinih hari keberapa raya ekk..
hehhe

teroback ckit kisah ari raya..
kanzzzzzzzzzz...

bertolak dari Terengganu Sabtu pagi
and plan tak nak balik ikut highway kali nih nih
sebab..........
nak makan sata...
lama betul tak balik ikut jalan lama...
motp memang nak makan sata jew

so sepanjang jalan tu dapat la aku cuci mata gak tengok2 pantai..
deretan sata and keropok lekorr kekek

and sempat singgah beraya rumah member and umah sedara hubby
hahah... kira tahun nih sakan la bejalan raya
start raya pertama sampai aku balik Bangi... jalan jew...
jem tu tak payah cerita la... nama pun raya....

dah abis beraya area terengganu baru masuk balik LPT..huhuuh

kisah baju raya...

hehhe baju raya  kite hijauuuuuuuuuuuuu....
hahhaha.. sedondon sangat kan...

suwetttttt tak...kah kah kah...  :p


pas tu kannnnnnzzzzzz...

satu  lagi keluarga warna hijau... ni abg en. hubby ... abg no 2.. pun hijau...
1 family hijau... 


 and paling rare



pun hijau jugak.... ni abg no 1..
ofcoz la 1 family warna sama

yang paling tak leh terima ..saudara depan umah pun hijau jugak...
waaaaaaaaaaaaaa... apa kena raya tahun nih..
semua hijau......... tu belum lagi buka facebook .. scroll semua baju raya hijau...


kebetulan semua hijau..
tak tau pun diorang pun hijau..
tapi suwet la jugak kanzzzzz.. 1 rumah hijau... bukan senang nak dapat suasana macam nih

so .. baju raya korang hijau jugak ekkkkkkkkkkk...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

NUFFNANG

Close