Monday, January 11, 2016

12 #rumahAzamYana :: Kos Keseluruhan projek ubahsuai tandas

hehe...

sebenarnya
aku dah buat entry pasal kos projek ubahsuai tandas rumah aku nih ..dah lama dulu

tapi.. bila time nak post jew tak jadi.. bila nak pos jew tak jadi..
2 3 kali kot aku dah dah try post.. mihh..mih..mihhhh..

puas buat ayat..

entah la naper susah sangat.. :p

so bagi yang bertanya..

ok ... aku kongsikan berapa kos sebenar projek renovation untuk bilik air sahaja tau..

tapi.. sebabkan aku kali pertama buat ubahsuai..
so banyak yang aku tak tau pasal kedai and harga yg boleh bagi murah

tapi aku rasa kat kajang and bangi ni
kedai yg di surgest oleh kontraktor aku nih kira yg murah la...
lain dari tu aku tak tau.. :p

masa beli nih pun
ada part yang boleh reduse lagi harganya

salah satu contohnya flortrap tu.. sepatutnya aku tak perlu beli
sebab diorang yang bekalkan..
and ada jew harga murah RM4.50 kot.
tapi sebabkan aku tak tau sangat ingatkan aku yg kena beli ..
maka pembaziran dah kat situ

buat sedap cerita..
diorang punya floortrap tu tak cantik.. so pakaila yg aku punya. hahaha.. :p


tapi bab upah.. memang dah fix dah..
untuk keluasan tandas berukuran 7x3 x7  kaki  x 2 buah tandas..
dia dah bg sebutharga tu..


so kos keseluruhan  projek renovate tandas  = RM6000++
  • kos beli barang sahaja = RM2000++ (seperti aku kata tadi korang leh reduse beli barang sendiri, lebih pandai korang membeli banyak kos yg leh dikurangkan mih mih mih.. )
  • Kos upah RM4000 (keluasan 7x3x7 kaki x 2 buah tandas) - siapkan skop tugas siap- siap and design macam mana korang nak kalo leh cetakkan design tu kat kertas.. supaya design tak lari dari korang punya imagine.. hehe   macam kes aku. yang aku senaraikan kat atas jew aku beli.. batu bata , simen, paip , batu peble wash kontraktor yg sediakankan..
  • bayar baki kos upah setelah korang pastikan kerja-kerja settle and korang dah puas hati dgn hasil kerja diorang.. sampah pun pastikan diorang clearkan jugak..

ok tu jew. sepanjang proses renovate tu.. rajin2 lah jengah progres kerja diorang.
belilah goreng pisang ker air sirap ker bg hilang dahaga tu... :p kes bodek bg cepat siap nih..

ok tu jew ..





12 comments:

  1. kami baru berkira-kira nak jugak renovate bilik air.
    suami bagi hint nak tukar tiles sendiri.
    isteri je duk pikir pasal bajet dan rumah berkecah nanti kalau renovate..huhuhuhu.
    boleh jadikan entry ni rujukan kelak..

    ReplyDelete
  2. entry bagus.. Utk guide budak2 baru beli rumah mcm teman.. tq

    ReplyDelete
  3. Salam.Cik boleh share nombor kontraktor yg buatkan toilet tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  4. Assalam. Saya ada menyediakan perkhidmatan renovation area kl sehingga bangi. Boleh call atau wassap 01118538468. Eznurman enterprise

    ReplyDelete

Terima kasih yer coz sudi komen-komen kat sini, semua komen2 anda sangatlah dihargai.. hehhe :P

Maaf, if yana terlepas pandang komen-komen anda, sesungguhnya daku hanyalah insan biasa.. (hehhe ayat) salam kenalan U all's...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

NUFFNANG

Close