Wednesday, March 29, 2017

2 excel jew guna untuk rekod kuar masuk barang

Assalammualaikum kawan-kawan ..
hehhe sesekali nak up cerita kat blog aku ni kan.. mula la aku dok memikir 
apa la ayat aku nak karang nih...
blur sungguh... sebab lama sangat tinggalkan blog, tu yang jadi kematu jew idea...

aku kengkadang kagum betul dengan korang yng selalu update korang punya blog
hehheh.. aku punya blog ni sendu tak kesudah.. hahha

cumanya sekarang la kan.. 
kot la korang nak baca...

aku ada la buat projek untuk opis aku kecil-kecilan...
ermm.. projek senang nak key in pengeluaran stok pakai habis kat pejabat nih,...
kesinambungan dari projek pengurusan stor yang aku pernah up dulu tu..

tambah baik sistem lama ..
guna kemudahan excel yang ada.. 
tapi tu lah.. aku still mengharapkan sistem online ..
oder pakai online jew..  macma mana kita beli kat lazada ker kat web ker.. 
aku nak sistem gituh la...

tapi tu la.. susah.. tak dak orang yg leh buat kat aku macam tu..hheheh
nak buat sendiri tak pandai...


okeh berbalik pada rekod pengeluaran barang 2 stor..
aku punya simple gila... tahap budak sekolah rendah.. 

masa mula2 aku buat nih try tanya adik aku macam mana dia buat urus pekerja2 kilang..
dia pakai excel biasa jew.. tu pun dia buat sendiri.. (ko tengok  ada kilang tapi kira gaji pakai manual puhh.. letih aku dengar)

so aku try belajar dari contoh yg dia bg kat aku tu.. 

so penggunaan vlookup and formating and bla.. bla.. bla.. tu aku faham baru aku leh buat ,blajar jugak kat you tube.. dah la BI aku ke laut.. so buat2 faham jew lah.. .sakit kepala aku dok pk..

.haha.. 
budak2 sangat kan aku.. kekke

mula-mula tu kena ada master list..
fungsi master list penting untuk kita masukkan maklumat berkaitan dengan pelangan kita contohnya... semua detail kena ada kat masterlist.. 
contoh , nama. lokasi dll..yg korang rasa penting

kemudian bina semua table2 atau sheet untk pengeluaran barang, belian barang, laporan (bos kau selalu mintak laporan huhuh)



ni bahagian pengeluaran..
aku key in maklumat berdasarkan barang yg dioder kat tempat aku ni la..(ikut borang la)
so aku just masukkan tarikh, nama.. dan meterial kod..sebab semua detail yg lain2 akan automatik keluar so tak yah aku key in berulang kali...

material kod tu korang reka la sendiri
macam dulu tu aku ada bg tau..


table pembelian barang pun penting..
sebab setiap kali aku restok barang tuliskan sekali no invoice /pembekal maklumat  nanti nak rujuk senang...

sttep ni penting sebab nanti akan mempengaruhi stok list korang.. hehhe



ni la yang paling penting dalam pengurusan stor..
aku kena tau tahap barang yang perlu aku oder atau tak..
contoh .. aku sengaja warnakan merah jika stok dah tinggal sikit and kena oder semula (just for remainder untuk aku atau pun aku just print and untuk tunjuk kat pembekal brg apa aku nak.. )

semua maklumat kat sini bergantung kepada pengeluaran dan pembelian stok pada awal tu..
jika aku restok barang.. kat stok list automatik akan update jumlah terkini..
macam tu jugak dengan pengeluaran .. setiap kali nak buat keluar barang.. stok list akan bg tau korang baki terkini..


and.. ni last.. bos suka mintak laporan.. ni masih manual. tapi ok la dari dulu sebab dulu aku kira 1 per 1.. borang tu.. now aku just guna filter. and masukan data jew.. lebih cepat dari dulu..

hehe.. tu jew lah.. korang yang niaga online pun boleh guna sistem nih sebab automatik.. melainkan korang memang dah ada biz besar hahha...

macam aku nih.. guna ni pun dah cukup.. 
tapi masih try cari solution part2 yg aku rasa boleh diejas lagi.. hehhe


ok tu jew dlu.. 

2 comments:

Terima kasih yer coz sudi komen-komen kat sini, semua komen2 anda sangatlah dihargai.. hehhe :P

Maaf, if yana terlepas pandang komen-komen anda, sesungguhnya daku hanyalah insan biasa.. (hehhe ayat) salam kenalan U all's...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

NUFFNANG

Close