Saturday, October 5, 2013

12 Ruang dobi aku.. kat ruang dapur

Assalammualaikum

Ni ruang yang  aku rasa susah sangat bayangkan area nih berapa kali aku dah buat rombakan hehhe.. Kalo tengok google.. pehhh pengsan tengok diorang punya laundry area. Siap ada 2 mesin kot. Aku rasa 1 tu untuk dryer. Teringin weh nak 1 macam diorang..tapi apakan daya.. hanya mampu berangan..hehhe..kat malaysia dah ada..aku jer tak mampu beli lagi  hehhe


sumber google

Ehh melalut plak.. ni tengah pk macam mana nak manfaatkan daerah membasuh aku nih.. mesin basuh kat dapur so barang basuhan kena letak berdekatan and mudah capai..Mood rajin kononnya , aku teruskan dengan check list yg panjang berjela tu.. hhehe.. memandangkan en.suami outstation seminggu,so proses nak kemas2 ni berjalan lancar tanpa gangguan.. kalo x kena siapkan makanan dulu, baru boleh sambung kerja kemas2  ni.

Aku dah peruntukan 1 daerah kecil kabinet untuk letak semua jenis barang rumah. Termasuk stok pencuci pinggan.stok bhn dobi and toiletries. .huhu.(1 tempat nak simpan semua benda alah nih.  peh.. pengsan.) mula-mula kena asingkan ikut kategori.. hehe 
  1. Stok pencuci pinggan mangkuk
  2. Stok pencuci tandas/pencuci lantai and bla2
  3. Stok toiletries product. .shampoo/ubat gigi /berus gigi and bla.. bla bla..
Ok, ni lah ruang dobi aku. A.K.A laundry area hhee..

Snap dulu pic before..sistem nih aku pakai hampir setahun.. kkeeke..sejak aku pindah masuk rumah baru..semua barang main letak jer. sebenarnya dah beberapa kali kemas tapi x memenuhi piawaian aku.. huhuhu :( asal kemas jer selerak balik, kemas minggu ni minggu depan selerak balik so cam ner.... 


so keluarkan semua produk2 nih.. kumpulkan and asingkan mengikut kategori..

aku lapik dengan kertas supaya cun cikit..hehe tapi kertas ni special ckit sebab kat kertas tuh tulis anti serangga.. hahha suka2 aku terus beli x pk panjang dah... hehhe (keberkesanan x sure, kena pakai dulu baru tau geeer)

ni lah yang aku beli.. ukuran dia buat ngam2 untuk cover almari, and yang paling penting panjang kertasnya. mungkin 3 or 4 meter, boleh la cover semua almari kat rumah aku.. harga, murah jer. RM4.90

hehe.. perasan tak... rak besi. aku pasangkan pada pintu kabinet.. 

kotak diy yang aku gigih siapkan.. 

heheh.. so barang2 tadi aku masukan dalam kotak diy aku nih..
toiletries and  multipurpose cleaner box - aku letak kat atas sekali coz jarang pakai. Bahagian bawah plak aku letak barang2 yang kerap jugak pakai tapi x tau nak kategorikan macam mana, so random jer lah,.. 

hehhe.. see see.. hahah suka sangat sistem nih coz kat area pintu nih aku letak item yang kekerapan penggunaan adalah 100%.. hehe sabun basuh baju, multipurpose cleaner,febreze, botol air (heheh nak sembur aku punya pokok) and last redsect..(kena ada aku selalu berperang dengan lipas huhuh)



zoom out ckit.. heheh.. done 
clear 1 checklist. move to another projek.. hheheh 

12 comments:

  1. agagagaaa...cantik!!! cantik sgt!! kotak diy polka dot tu betul2 menaikkan seri ruang..dan letak basket kat pintu tu, sama ngan idea sy! nti will share jgk insyaaAllah...aaahhh sukanya tgkk....;););)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehhe tq fizah... share tau.. hehhe :)

      Delete
    2. jengah semula..idea basket ni yg fzh ltk kat ruang pantry tu :))

      Delete
  2. kemas yana.. belom sempat nak organize semua.. :)

    ReplyDelete
  3. salam kenal.. hahhhh rak kat pintu kabinet tu beli mana eh? jenuh dh sy carik xjmpe2.. smpai rs nk order kat the container store kat US je hahaha (kakak duduk sana) beli mn ek?

    ReplyDelete
    Replies
    1. beli kat aconsave jer yank.. susah nak dapat..sebab nak g beli lagi pun dah tak der.. huhu.. dok bangi

      Delete
  4. Rak besi tu berkenan sangat..mana beli? hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. mama rizqin yana beli kat econsave.. tapi kali ke2 nak g beli dah x der.. huhu..

      Delete
  5. salam.. kat mane bleh beli kertas halau serangga tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sis yana beli kat alamanda.. kedai jepun tu.. nama kedai x ingat.. hehe

      Delete

Terima kasih yer coz sudi komen-komen kat sini, semua komen2 anda sangatlah dihargai.. hehhe :P

Maaf, if yana terlepas pandang komen-komen anda, sesungguhnya daku hanyalah insan biasa.. (hehhe ayat) salam kenalan U all's...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

NUFFNANG

Close