Wednesday, September 25, 2013

6 Resepi : Apa korang buat bila roti dah nak expire ?

Assalammualaikum. .. hari ni x nak cerita pasal susunatur. (Pening kepala dok fikir jer hehhe :p)
just nak kongsi resepi yang aku rasa semua orang tahu buat and selalu buat..geee :p
ni projek semalam.

Jeng..jeng..jeng..puding roti jer.. kan tajuk entry pasal roti.. :P


ok.. mula2 sediakan semua bahan2 nih.

  • 4 sudu gula pasir  
  • 4 sudu susu tepung (susu segar pun boleh dalam 2 cawan)
  • 1 sudu kecil esen vanila
  • 2 sudu tepung jagung
  • 8 Keping roti
  • 2 sudu majerin 
  • 2 biji telur  
  • sedikit buah-buahan campuran

ok cara nak buat senang jer


1. koyakkan roti tadi bagi jadi kecik ckit. 
2. Disebab aku pakai susu tepung so aku bancuh terlebih dahulu susu (bagi dapat 2 cawan)
3. Rendamkan roti tadi dengan susu  dalam 15 minit


so part ni aku campurkan semua bahan tadi
telur + majerin + gula + tepung jagung  so blanderkan jer 

disebabkan aku tak der buah-buahan kering aku guna kurma jer. (hahah ni kurma bulan puasa yang tak abis2)
potong kecik2 , pastu campurkan bahan yang di blandkan tadi bersama kurma dan roti 

ok. kacau sekata and masukan dalam loyang pembakar
bakar pada suhu 180 darjah selama 30 minit


so. selepas 30 minit, siap.. potong kecik2 masukan dalam peti sejuk. (aku suka makan sejuk2 )
 ok tu jer.. 


6 comments:

  1. sama lah saya..buat puding roti jer...anak ngan laki suker makan.. :)

    ReplyDelete
  2. hehe.. kan ... yana pun suka puding roti... tapi nanti nak try buat cucur roti plak.

    ReplyDelete
  3. nice puding roti...anyway cikhani tak pernah try lagi..xde purposely nk beli roti buat..nak tunggu roti tak habis, suami cik hani tu tak pernah xmkan roti sampai habis..hihikk..bubur2 biasa la cik hani masak.. must try puding ni jugak pasni..hihihik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehhe cik hani. Jom cuba..
      Yana pulak jarang buat bubur..x tahu nak buat bubur apa.. hehhe ..nanti boleh la kongsikan resepi buat bubur.. :)

      Delete

Terima kasih yer coz sudi komen-komen kat sini, semua komen2 anda sangatlah dihargai.. hehhe :P

Maaf, if yana terlepas pandang komen-komen anda, sesungguhnya daku hanyalah insan biasa.. (hehhe ayat) salam kenalan U all's...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

NUFFNANG

Close