Friday, November 8, 2013

14 Cara aku simpan sayur-sayur

Assalammualaikum

Heh macam ni kekdahnya aku simpan sayur2 dalam fridge aku.. ermm biasa jer sebab orang lain pun ada kekdah lagi efisyen dr aku.. so korang kongsikan ekk nanti.. hehhe


So. Sayur pendek ni selalunya beli dlm 1 plastik ada banyak jambak la jugak.. lebih kurang 3 or 4 jambak.. hehhe hidup berdua jer.. so 1 hari 1 jambak jer lah nak masak (If masak..la kan hehhe).. so balance ku simpan semula dalam fridge

tapi sebelum tuh aku akan siang ciap2 semua jambangan sayur aku.. hhehe jambangan tuh macam jambangan bunga plak.. heheh hentam jer lah labu.... and rendam kejab dengan air garam (bab nih aku x sure, dah mak selalu buat cam tuh aku rendam la jugak) bg semua pasir and tanah mudah keluar kat celah-celah daun.. hehhe

Pastu toskan kejab, dah agak kering sikit masukkan dalam zipper plastik beg

 disamping mengekalkan kesegaran sayur untuk tempoh seminggu mudahkan aku yang kononnya sibuk sangat nak g pasar pas waktu kerja tu.hahaha

sama jer kekdahnya untuk simpan sayur2 daun macam kangkung/pucuk paku/or bayam beli seikat rm1.00 jer kat pasar malam, dapat kat aku 3 x masak untuk 1 jenis sayur..... hahha..

So jenuhlah aku laki bini makan sayur yang sama utk 1 minggu.. heheh..
Tapi bila dah penuh, peti pulak macam x muat.. hhehe haruskah beli peti yang besar.. ermm jawabnya x der maknanya...

maka sumbat jerlah selagi muat kat drawer frizer ..tu yer ..

ok done.. tu jer


14 comments:

  1. sayur kalau masukkan peti ais rumah saya, dia cepat layu laa..dah puas adjust dia punys suhu.saya simpan dlm plastik biasa je

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe.. cik hani zipper plastic bag ni tahan tau.. ermm beli utk makanan nyer.. so sayur x mudah layu sangat.kalo buh dlam plastik biasa akan cepat layu..sebab pernah try dah guna kekdah plastik biasa tu.. hehhe

      Delete
  2. Bgus jugak sis,senang nak masak on the spot.hee.kita bungkus dlm surat khabr je.

    ReplyDelete
  3. haah la yana..jimat masa masa nak masak kan...

    ReplyDelete
  4. ok je, janji sayur masih fresh. MIL sy bungkus dgn surat khabar....+ boleh lembapkan sikit dgn air supaya kekal segar. sy simpan dlm modular tupperware.

    ReplyDelete
    Replies
    1. oo.. basahkan surat khabar ekk..ok2 boleh try nih..kalo malas nak siang ciap2 pakai cara nih kan.. bagus2 good idea..tq u.. :)

      Delete
  5. saya ada plastik zip ni tapi saya guna untuk simpan ikan dan daging je. lepas ni boleh guna untuk simpan sayur pula.

    ReplyDelete
  6. sukalah..senang nak masak kan..nanti nak cari plastik zip tu..kalau x, x sampai seminggu sayur da layu..huhu..singgah blog saya juga ye

    ReplyDelete

Terima kasih yer coz sudi komen-komen kat sini, semua komen2 anda sangatlah dihargai.. hehhe :P

Maaf, if yana terlepas pandang komen-komen anda, sesungguhnya daku hanyalah insan biasa.. (hehhe ayat) salam kenalan U all's...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

NUFFNANG

Close