Thursday, November 28, 2013

20 Tip- cara aku nak maintain kebersihan balang2 comel..

Assalammualaikum..

piffffw.. nak bertip la bagai.. heheh ok ni bukan tip yer...  just sharing cara aku nak maintenkan kebersihan balang2 comel aku nih..

harus kena pentingkan kecomelan and pastinya kebersihan hehhe.. walaupun aku tau aku bukanlah pembersih sangat pun kan... geeeerrr... :p

cara aku senang jew.. see see this is my balang-balang


Fist- setiap balang aku akan bekalkan sudu kecik..(kalo korang perasan la ada sudu2 kecik dalam balang ni) macam garam, gula, kunyit and benda-benda serbuk la kan... so senang nak guna, ceduk dengan sudu tersedia jew.. motip.. kalo menggunakan sudu yang sama contoh bila dah ceduk kunyit pastuh kompom nak ceduk garam plak kan..bekas garam dah kotor sebab dah terkena kunyit.. so elakkan guna sudu yang sama untuk ceduk banda yg berlainan..hehe

sudu kecil x yah susah2 nak cari kat kedai..aku recycle jew sudu yogurt nestle tu. dah abiskan yogurt, sudu tu simpan la, best nya sudu ni sebab boleh dipatahkan.. kalo isian dalam balang dah penuh kepakkan sikit sudu dan dah boleh tutup tudung balang, so x derlah tenggelamkan sudu dalam balang sepenuhnya.. (tip nih kalo u all' peminat yogurt cam aku, kalo x der x per.. is ok kekek)

Bonos sebab sudu sama tinggi yew dgn balang aku ni.. hehhe

second - aku akan pastikan bila stok dalam bekas /balang dah abis, bekas lama di lap dulu dengan tisu, tak basuh pun x per janji lap, sebab, selalunya tepi2 balang kan sejuk, so serbuk2 tepung or kunyit, garam akan mudah beku/berketul kat situ,so bersihkan dulu sisa2 yang lama baru top up yang baru..

ketiga- rajin2lah lap balang/ bekas tu setiap kali dah guna..kengkadang tangan basah main pegang jew balang kan.. so lap dulu sebelum simpan. utk elak semut and balang nampak comot.. selain mengekalkan label2 yg dibuat x mudah tertanggal.. or keringkan tangan terlebih dahulu sebelum pegang balang..mana2 satu pun boleh.

Last- tutup balang dengan kemas or rapat supaya bahan2 ni x mudah masuk angin.. salah satu sebab bahan2 mudah berketul or berair sebab tak tutup balang dengan kemas & ofkoz lah semut akan ajak geng dia join sekaki... hehhe..

sekian ok bye.. korang plak cam mana?



20 comments:

  1. cantik la label tu.macam mana nak buat

    ReplyDelete
    Replies
    1. pakai transparance stiker yank yana ada share kat http://lipstikmerahyana.blogspot.com/2013/11/buat-labeling-lagi.html..

      Delete
  2. kemas & cantik...rajinlah tu..saya ni malas nak lap balang2 tu..selalunya dah habis terus rendam..basuh and keringkan..baru top up yg baru hihi..itu pun kalau nampak kotor sangat..kalau tak..redah ajer :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehhhe.. makaceh.... tak per yank.. yang mana lebih mudah kita follow je..hehe

      Delete
  3. Bagus tips ni...
    cam ne pun kena lap jugak kan supaya bekas kita bersih...

    ReplyDelete
  4. kena rajinlaa tipsnya ekk...hihi :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheh... ahh ahh kan.. rajin lah tip nyer kan.. kekek

      Delete
  5. sama lah kita.. hihi.. cuma sy tak label la.. tak rajin. hihi

    ReplyDelete
  6. wahh suka ngan tip ni,,nak apply method ni kat umah...

    ReplyDelete
  7. salam singgah...perkongsian yang menarik.baru nak praktikkan ni,ambil guna sudu tapi tak adalah pula nanti istilah secubit garam....

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahah.. pas nih tak der dah secubit garam sebab dah pakai sudu.. hehhhe so istilah baru secukup rasa jer kekek..

      Delete
  8. salam perkenalan...best nyer blog you mcm2 ada susun atur my fav. senang2 singgah blog I yee.

    ReplyDelete

Terima kasih yer coz sudi komen-komen kat sini, semua komen2 anda sangatlah dihargai.. hehhe :P

Maaf, if yana terlepas pandang komen-komen anda, sesungguhnya daku hanyalah insan biasa.. (hehhe ayat) salam kenalan U all's...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

NUFFNANG

Close