Tuesday, November 12, 2013

6 Susun Atur :: Kaedah dah penyimpanan stok bahan mentah..

Assalammualaikum

Hehhe.. kekdah yang sedia pakai kat rumah sekarang nih.. dlam fridge kena selalu bersih.. (ermmm kadang2 la aku comot ckit) hehe

Untuk stok makanan mentah aku simpan dlam bekas 1 persatu and pernah up entry pasal tu  kat sini..So susunatur dalam fridge aku ni akan berubah mengikut keadaan, if bulan tuh nak makan macam2 maka penuhlah kat bahagian nih.. kalo ujung bulan tu.. faham-faham jer lah kan... kekke


Masa aku snap pic nih, peti aku sedang penuh..and sihat dengan bestnyer.... so best jer tengok.kekke..Setiap 1 bekas tuh lain2 isinya.. Bekas yg besar tu ketam. Yang lain2 tu just daging, ikan pekasam, udang, and ikan2, and bekas yang putih ice cream tu aku letak tempoyak..  hahha ambik dr kampung hasil tangan mak aku.. so nak bg tahan lama and kekal sedap tempoyak tuh, mak aku kata simpan kat tempat beku..so pekasam pun sama..hehe

So zoom out ckit..See see see..susun bg comel2.. cuba dapatkan bekas yang sama saiz and seragam warnanya kalo nak comel la hhehe.. kalo boleh guna bekas yang petak2.. kalo bekas bulat kompom akan makan space nyer (pendapat aku la) ...kes aku, aku  pakai jer bekas2 lutsinar yang murah and mudah dapat tu selalu kalau beli tau fu fa akan dapat bekas ni, kecuali yang besar tu, yang tu aku beli.hehheh

 Motip- supaya aku sedap mata memandang, senang tahu isi didalamnya..and senang nak susun dlam peti and lagi satu cuba elakkan daripada padatkan area ni dengan makanan.. sebab mr. saji kata biarkan sedikit pengudaraan supaya makanan tahan lebih lama..Hehhe.. sekian tip harinih.. :p

Hehhe.. done.. 

6 comments:

  1. kalau saya...pekasam tu memang tak sempat nak simpan dah habis dah dalam masa 2 3 hari....hehhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehhe... ni baki jer tinggal yank.. saiz sebenar pekasam tu dalam tapaware yang besar tuh.. dah tinggal sikit i tranfer bekas kecik plak.. hehhe..

      Delete
  2. Kita nak simpan tempoyak dlm peti ais tp tak muat la.huhu..kt tmpat beku tu muat ikan ayam ngan eskrem je.huwaaa..nyesal beli fridge kecik.

    ReplyDelete
  3. heheh... tak per yank.. ada kaedah lain boleh simpan tu..hehhe :)

    ReplyDelete
  4. sukalaa tgk bekas seragammm mcm ni... :))

    ReplyDelete
  5. saya suka idea ...buh ikan 2 ekor2 dlm plastik tu ....nak masak just amik jer sebungkus...ini boleh guna pakai..tak la..tiap kali masak kena rendam semua2 sekali...lambat...that is great idea...

    hihihi...sy follow awk terus..

    visit my blog...http://nazarku.blogspot.com

    ReplyDelete

Terima kasih yer coz sudi komen-komen kat sini, semua komen2 anda sangatlah dihargai.. hehhe :P

Maaf, if yana terlepas pandang komen-komen anda, sesungguhnya daku hanyalah insan biasa.. (hehhe ayat) salam kenalan U all's...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

NUFFNANG

Close